Thursday, March 29, 2007

Fra hytte til hytte-tur.

Ja nå er alt klappet og klart til påske. Sekkene står ferdig pakket, og i morgen etter jobb starter årets påsketur. Dette blir sjuende gang hele familien går fra hytte til hytte i den norske fjellheimen. Vi har tatt en tur i påska og en om sommeren de siste fire åra. Dette er virkelig en ferieform alle i familien gleder seg til. Turistforeningens hytter er et kjempegodt tilbud som er ganske enestående for Norge tror jeg. Det å gå fra hytte til hytte er en helt annen måte å gå i fjellet på enn å bare ta dagsturer. Det er spennende å gå nye ruter, komme til nye hytter, se hva som finnes i proviantlageret der og så bestemme hva man skal kose seg med til middag. Alt er jo kjempegodt når man har vært ute hele dagen.

Vi har opplevd å gå over Dovrefjell i august og hatt over 25 grader på hele turen slik at vi bare måtte bade i alle fjellvatn vi kom forbi. Men vi har også gått turer på vinteren der været var så tøft at vi bare spiser nista stående før vi går videre, og sporene våre blåser igjen så snart vi har gått. Begge deler har sin sjarm. Fjellet er fascinerende både i styggvær og finvær.

Hyttene kan være gamle jaktslott, gamle sætrer eller nyere hytter.

Todalshytta i Trollheimen.

Vangshaugen i Grødalen, Dovre.

Gjevilvasshytta i Trollheimen.



Gammelsetra i Dindalen, Dovrefjell.



Så det blir altså blogfritt på meg noen dager nå, (kanskje jeg får abstinenser?).

Jeg ønsker alle blogvenner en riktig god påske!

7 comments:

Lavendel & Romantik said...

Tack gumman va du är snäll. Vilka underbara bilder..:-)..Ha en trevlig helg!!!Kram/Majsan

♥ Pia... said...

åhh, jag blir faktiskt lite sugen på att åka till norge och allt vad det innebär...men jag får allt stanna hemma och ha en påsk här...ha en härlig påsk...PIA

Anonymous said...

Hm...det er ikke meg, sånn fjellvandring, mener jeg. Men jeg tror det er herlig for dem som liker det, veldig fritt, antar jeg det er.
Vi blir hjemme i påsken, for datteren skal ha hest på for, og vi skal jobbe litt også.

Kos deg masse. God påske!

Sarah said...

Det lyder rigtig spændende at gå fra hytte til hytte på fjellet. Håber I får en god tur.
God påske...

Pulsatilla said...

Håper dere får en fin påsketur!
Vi skal ha hjemmepåske (som vanlig - deilig det også synes jeg :-))

- tror forresten sikkert noen som er litt nevenyttige klarer sette hjul på Hyllis!

Nette said...

god påske!

Mia said...

Det høres helt herlig og nokså spennende ut å gå slik fra hytte til hytte. Håper dere får fint vær og kan også kose dere ved hytteveggen. Flotte hytter du viser bilder av også. Kanskje ikke så rart det er populært å gå slik fra en til en annen i påsken... God tur og god påske!